Blogger : Part time, Guru Ganti?

Guru Sandaran / Guru Ganti

Pernah tak terfikir soalan-soalan yang berikut :

  • Macam mana nak jadi guru sandaran / guru ganti?
  • Best tak jadi cikgu ni?
  • Berapa gaji?
  • Working hour?
Ok, kali ini admin nak cerita serba sedikit pengalaman admin menjadi guru sandaran selepas menamatkan ijazah. huhuhu. tak sempat rehat parents dah suruh kerja jadi cekgu. "Cekgu Haziq". 😆Ingatkan lepas habis degree sempat laa rehat-rehat dulu membuncitkan perut. Tup-tup dah kene pakse masuk sekolah..kuikuikui

Seriuosly, tak pernah terlintas langsung bahawa suatu hari nanti akan bergelar sebagai "cekgu Haziq" walaupun sekejap. Ok firstly, nak bagi tahu korang macam mana nak apply jadi cikgu sementara ni.

Ok, mula-mula korang kena ada semangat untuk menjadi cikgu.. hahah kalau tak macam mana nak mengajar bebudak kan?

Yang pasti korang tidak boleh pergi direct ke sekolah, tetapi kena pergi ke pejabat pendidikan daerah untuk ambil borang permohonan untuk menjadi guru sementara. Nanti kat sana korang boleh pilih option nak jadi cikgu apa, sekolah menengah ke sekolah rendah dan subjek yang korang rasa power. hehehe.

Tapi bila dah isi tu tak tentu juga, kena tengok kekosongan subjek apa yang ada. Kalau anda dapat subjek yang anda pilih itu rezeki, kalau tak terima je la. Bile dah hantar borang, bila jangka masa anda akan di terima pun tak tentu juga, ini semua bergantung kepada kekosongan guru yang tiada di sekolah.

Jangan lupa bawa benda di bawah sewaktu nak hantar borang:

- pen
- gambar passport
- salinan ic dan sijil spm/degree
- sijil original spm/degree


Benda yang di atas ni wajib bawak ok. Dan pakaian adalah formal.

Jadi nak kongsi sedikit pengalaman saya sepanjang menjadi guru ganti ni, hari Jumaat orang PPD dah call suruh datang untuk interview petang tu. Ada sedikit taklimat akan di beri dan etika untuk menjadi seorang guru dan anda perlu tanda tangan borang. Hari Isnin dah di panggil secara rasmi untuk bekerja. Huhuhu tak ready pun sebenarnye. Manakan tidak 7 tahun meninggalkan alam persekolahan tiba-tiba kena masuk sekolah untuk mengajar. hehehe

My first day berucap..haha

My students

Guru-guru yang handle camping

My name tag

Dengan budak-budak
Guru-guru panitia bahasa...cewahhh

Jadi hari Isnin tu pergi la ke sekolah pagi-pagi sebelum 7.30 am untuk berjumpa dangan guru besar dan bawa sekali borang pengesahan dari PPD. Minta juga kerani untuk dapatkan punch kad anda sendiri kerana gaji anda adalah berdasarkan per hari.  Buat masa ni tahun 2017, Gaji guru ganti adalah sebanyak RM 54 sehari.
Ini mengikut kelulusan sijil spm sebab saya belom konvo time ni. Bagi saya ok la gaji tu sebab kerja pun separuh hari je jika nak compare kan jadi promoter ke apa pukul 1.30 pm dah boleh balik.

Masa hari Isnin first day tu, kena la berucap depan perhimpunan sikit untuk sesi pengenalan guru baharu bagi menggantikan guru bersalin. Perghh nervous habis sebab tak pernah nak berucap depan orang ramai ni.

Lepas training budak-budak untuk persembahan

Yang pasti untuk menjadi seorang guru anda kena berani cuba atasi dalam semua perkara. Macam mana nak handle situasi, macam mana nak handle budak, nak berkomunikasi antara guru-guru yang lebih seabad tua dari anda.. hehe dengan pelajar, cara nak mengajar humm banyak benda kita kena belajar dan yang paling penting untuk atasi perasaan "malu".

Kadang-kadang malam pun kena datang sekolah jika ada program di sekolah macam camping ke, program solat hajat ke, dan apa-apa program yang melibatkan semua guru anda kena pergi walaupun hakikatnya kita rasa macam alahh aku guru ganti je kut..nope!

 Masa ni kena jadi MC malam camping, tak pernah-pernah jadi MC kena jadi wehh. hahaha tak tahu laa ape aku sebut


Seronok juga ajar budak-budak ni, ada tu pagi-pagi kita keluar kereta ada pelajar datang kata nak salam tangan hehe comel-comel je, bagi salam pun ramai merata yang anda tak dapat dekat tempat lain selain di sekolah. Salam itukan satu doa buat anda dan pelajar. 

Bagi pendapat saya, menjadi guru ni suatu pekerjaan yang mulia. Pahala yang berterusan buat anda. Cubalah merasai pekerjaan ini dan jadikannya pengalaman yang baik buat anda. Good Luck Cekgu2 Baru... HEHEHE yang penting enjoy jee.. k nak cari kerja tetap pulak... ada lubang2 oil and gas x? contact saya pleaseee😅😖😖😖

By the way, kalau anda memang nak jadi guru tetap... anda boleh terus masuk ke maktab untuk setahun before di serap untuk menjadi guru tetap. :) #UPDATE program seperti ini sudah di tamat kan oleh kemeterian pelajaran Malaysia. So, tiada dah program serap terus jadi cikgu...

Ulasan

  1. Assalamualaikum.. nk tnya la.. sya dh apply guru gnti dekt ppd sblum ni.. dh sbulan lebih dah.. but still no answer at all.. adakah ini normal?

    BalasPadam
    Balasan
    1. untuk prosedur buat masa skrg, cik kena ke sekolah dan bertanya pada sekolah jika ada kekosongan, kalau ada cuba hantar resume dan sebagainya kemudian sekolah akan uruskan untuk cik buat temuduga di PPD. Saya pekerja PPDHL

      Padam
    2. Gaji guru ganti lambat dapat ke

      Padam
  2. Nice entry cikgu haziq! Saya pon baru apply jadi guru ganti bila dapat call dari makcik yg merupakan seorang guru sekolah rendah bagitau ada kekosongan guru ganti di sekolahnya. Guru yg cuti bersalin tu sebelum ni mengajar subjek BI. Takut + nervous pulak rasanya :') Moga2 ada rezeki untuk saya berkhidmat di sana walaupun hanya untuk 2 bulan lebih. Selamat maju jaya cikgu haziq! =)

    BalasPadam
  3. Rasenye normal kut...ikut kekosongan

    BalasPadam
  4. macam mana plak dengan gaji? lama tak nak tunggu?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Mungkin bulan pertama atau kedua agak lambat, tetapi bulan2 seterusnya seperti biasa. Kalau terlalu lama sila berhubung dengan kerani sekolah atau pihak PPD.

      Padam
  5. MUHAMMAD HILMI SAZALI9 Jun 2018 pada 9:56 PTG

    Salam.. bagaimana ya cara untuk berhenti menjadi guru ganti sebelum tamat nya tempoh penggantian? Sebab saya mndapat tawaran yang lebih baik.. harap encik dapat membantu saya.. tq

    BalasPadam
    Balasan
    1. Maaf sangat2 sebab lambat reply.. takpa la utk pengetahuan umum, saya balas juga. En boleh terus bertanya dengan pejabat sekolah atau berjumpa dengan guru besar. Untuk berhenti tak susah pun sebab kita hanya guru sementara. Harap dapat membantu.

      Padam
  6. Sy lepasan stpm. Rasa berminat nk mohon guru ganti. Tapi kalau nak jd guru tetap memang kena masuk maktab jugak ke?

    BalasPadam
    Balasan
    1. Yupp kne masuk maktab or degree perguruan...

      Padam
  7. Balasan
    1. Maaf itu saya tak pasti..

      Padam
    2. kalau degree perguruan atau DPLI setahun/2sem. Kalau maktab tak pasti

      Padam
  8. Nak tanya...guru ganti akan diberi arahan pihak sekolah utk dapatkn sendiri name tag, atau pihak sekolah yg beri?

    BalasPadam
  9. as salam..maaf biasa mmg kena teview ke at ppd?

    BalasPadam
  10. as salam...lau nk jd guru ganti mang kena teview at ppd ae?

    BalasPadam
  11. Assalamualaikum..maaf nk bertanya..selalunya apa soalan yg akan ditanya masa iv di ppd?

    BalasPadam
  12. selepas guru ganti ...nak jadi guru tetap macam mana

    BalasPadam
  13. Kene bukak kwsp ke? Kalau keje x sampai sebulan lepas tu dah dpt kerja lain boleh berhenti serta merta ke?

    BalasPadam
  14. salam..nak tanya kaalau yang gaji tuu kan rm54 sehari tuu kiranya termasuk cuti umum ke sabtu ahad dikira sekali...

    BalasPadam
    Balasan
    1. ikut punch card.. sbb gaji hari.. kalau sabtu/ ahad kena dtg kerja & punch card mcm biasa, Ada la.. kalau xde, xde la

      Padam
  15. Kalau ade sijil pengajaran pendidikan rendah dari OUM...senang tak nak apply sebagai guru?

    BalasPadam

Catat Ulasan

hello hai sila komen :)

Catatan Popular